Most jött el az a pont, amikor népünk, nemzetünk, hazánk, magyarságunk és minden ami Szent nevében fel kell szólítsuk szeretett Pártunkat és Kormányunkat: azonnal fejezze be a Kulturkampfot, és a nemzet s meg sem született unokáink boldog jövője érdekében legyen drága visszahívni Kerényi Imrét a csapatok éléről. Különben bajok lesznek. Nem vicc.
Dezertálni
persze nem fogunk, de hamar az „iraki veterán” pszichológiai kórképét fogjuk
felmutatni, ha életünket és vérünket egy értelmetlen háborúban, olyan ügyek
mellett kell ontanunk, amikben nem hiszünk. Annak, akit ez érint, azt üzenjük:
nem hiszünk se Nyirő Józsefben, se Tormay Cécile-ben. De ez utóbbiban aztán végképp
nem.


Na de Tormay
Cécile. Most így komolyan. Ezt mégis mire vélje az ember fia? Kiadni Tormay
Cécile-t 2013-ban? Kinek? Minek? Ezennel közlöm: nem vagyok hajlandó olyan sorokért
műveltségem áldozni a Kulturkampfban, mint hogy „A lucskos szél hidegen fordult be a Dunáról a pesti házak közé.” Nem
és nem. Nem vagyok hajlandó kiállni amellett a nő mellett, aki úgy próbált
bevágódni a harmincas évek politikai vezérkarának, hogy Mussolininél is
fasisztábbnak vallotta magát. Amúgy be is jött neki a cucc, hisz mivel gyakorló
leszbikus volt, így perbe is fogták. Harmincas években vagyunk, és bár
Berlinben már varrják át az első transzneműt, azért az ilyen nyílt coming out
nem volt akkor divat. Hála azonban a jó kis politikai kapcsolatoknak, a
Kormányzó Főméltóságú személyesen sikálta el az ügyet, ráadásul az általa
„felszarvazott” férjre varrtak másfél év börtönt, hogy aztán annak elvált
feleségével vonuljanak fel a Mátrába kicsit kipihenni a megpróbáltatásokat. Szép.
Kerényi Generalissimus szerint amúgy a Nemzeti Színház nem a „buzikról fog
szólni”, a Nemzeti Könyvtárra azonban ez már nem vonatkozik, hisz Cécile néni
három grófnővel is kavart. Külön szép, hogy a „bújdosó lakja” most Hotel Ózon
Residence név alatt fut, kapott is bele szobrot a hatalmas írónő. Kérdés, hogy
vajon mikor készítik el Kerényi javaslatára a gróf Ambrózy-Migazzi Lajosnéval
közös szobrukat? A sok büszt meg heroikus portré után lenne pár tippünk egy komplex
Pallavicini Eduardinát és Francesca Orsay-t is tartalmazó négyes kompozícióra
is. (Hiába: Cécile néni hozzánk hasonlóan szerette a mediterrán csajokat…)

Tehát így
nem. Még akkor sem, ha igazából vágjuk, hol kellene nekünk megtalálni
valamifajta mával kapcsolatos üzenetet a Budapesten hömpölygő, jelszavakkal
behülyített népek közt ténfergő magányos Írónő narrációjában. „Halottak napjára készült a város és a
ködben fehér őszirózsákat árultak az utcák szegletén. Bódult, fekete tömeg
sodra vitte magával a virágokat. Ez évben nem marad belőlük a temetőknek.
Magukra tűzdösik az élők azt, ami a halottakat illeti.” Vágjuk, hogy ez egy
metafora. Sőt ilyen allegória. „Temetővirágok,
elmúlások, fehér őszirózsák. Sírvirágos város a nagy, reménytelen ég alatt.”
A kötelező
irodalmak közé felvenni kívánt, és Kerényi által személyesen kiválasztott
könyvben amúgy valóban elég élesen van leírva 1918-1919 magántörténete. Ez a
giccses patetikus szar nagyon fekszik a jobber alvilágban, ahogy Sasvári Sándor
és Beregszászi Olga, meg a Barackdal. De Cécile nénikének (szemben a pusztán az
agysejtekre káros giccsel) van egy másik, sötétebbik oldala, és valahogy sehogy
nem lehet kikerülni az olyan passzusokat még ebben a „Nemzeti Könyvtáras”
könyvben sem, hogy „ „Túl a
Dob utcán a Rombach utca tájékára értem. És a budapesti gettó zsivajogva
nyüzsgött körülöttem. Senki se szabta ki az özönlő zsidóságnak ezt a
városrészét. Elmúltak már azok az idők, mikor Buda és Pest területén nem
hálhatott meg zsidó, nem lehetett saját neve alatt se háza, se üzlete. Ötven év
alatt birtokukba vették, a várost.” Ja. Zsivajgó zsidók
akik ellepik a várost. Amúgy kár volt parázzon a vén nyanyának: a halála után
páran „kezükbe vették a problémát”. Ez tetszik akkor Kerényinek? Ez így kell a
Fidesznek? A nemzeti giccs rehabilitációja a jó kis interwar úri zsidózást is
magában foglalja? Mert Cécile néni gondoskodik a nemzeti giccs és a galíciaihordázás
csodálatos kombójáról: „A
zsidó faj ereje és szerencsétlensége, hogy sohase csodálkozik semmi felett és
nem hisz abban, amit tesz. Képzeletemben ekkor már világosan láttam a termet,
melyben egykor Tisza István; a nagy kormányos nemes alakja küzdött annyi
tomboló viharban, és felrémlettek hirtelen azok is, akik csak az ő holttestén
át juthattak be oda. Tetemrehívásra mentek. Nem tudták és mégis tetemrehívásra
mentek. És szavuk nyomán ki serkent a vér az ország tátongó sebeiből és
kiserkent a megaludt vér a geszti sírboltban is.”
Epic.
Szóval bocsánatot
kérek, de Kulturkampf ide vagy oda, ez a fajvédő Tormay dolog nálam sehogy se
fér bele. Egy tehetségtelen zsidózó giccsőrnél engem semmi sem vesz rá, hogy
felmelegítsem az emlékezetem akkor sem, ha valóban„lerántja a leplet”
Károlyiról, akit meg a ballerok hájpolnak.

Szóval ez azért nem a
HVG Gerlóczyjának a parája. Ez most nem a szokásos ballib hiszti. Tormay Cécile
egy antiszemita tehetségtelen ponyvaszerző giccsőr volt. Közepesnek is gyenge,
ahogy amúgy Szerb Antal is ezt szépen érzékelteti nekrológjában, amit 1937-ben
írt róla. Tormay lapjában kezdte karrierjét a katolikus, ám zsidó származású, s
ezért később legyilkolt Etalon. De minden jobbos troll szellemi példaképe, az
Ostrom alatt éhenhalt Szabó Dezső csodaszépen küldte el már 1923-ban Cecile
nénit: „…Ön, akinek annyi fogalma sincs és nem is
lehet a magyar lélekről, mint nekem a hottentotta nőegyletek mai financiális
viszonyáról.” Amúgy kb. ez
Kerényiről is elmondható.

De mi a célja a kultúrpolitikai vezetésnek, és Kerényinek azzal, ha kiad egy olyan könyvet, ami giccses szívfacsarással kombózza a harmincas évek később eluralkodó legbrutálisabb gondolatait? Mire megyünk Tormay következtetéseivel? Semmire. Arra, hogy egy idő után ott vagyunk, mint az amerikai hadsereg Irakban. Lövünk, a nem tudni kire, és védjük a nem tudjuk mit, miközben évszázados sebeket tépünk fel puszta foggal. Rohadtul nem kéne ezt csinálni. Pláne nem kéne a nemzeti, polgári irodalmi és művészeti kánont egy olyan elátkozott mágusra bízni, aki a Nemzeti Giccs átkát hordozva képes bármit, festményt, alkotmányt, irodalmi művet, színházat, egyhetes, romlott, szalmonellás habrolóvá változtatni. Tormay Cécilért meg mindenkitől bocs, a zsidóktól, de még a balosoktól is. Főleg azonban azoktól a kevésbé kritikus jobbosoktól kell elnézést kérni Kerényi nevében, akik most azt próbálják kitalálni, miért jó nekik szar könyveket újraolvasni. Nekik üzenném: nem jó. Jó könyveket újraolvasni azonban annál inkább. A Kulturkampfról pedig azt mondanám:
Update:
Nyirő Józsefnél egyrészt elfeledkeztünk az Uz Bencéről, másrészt rögtönzött szerkesztőségi ülésünkön kollégáink meggyőztek arról, hogy messze nem beszélhetünk úgy róla, mint egykötetes szerzőről. Nyirő Tamási és Benedek mellett a nagy erdélyi hármas tagja. Mea culpa!