Most jött el az a pont, amikor népünk, nemzetünk, hazánk, magyarságunk és minden ami Szent nevében fel kell szólítsuk szeretett Pártunkat és Kormányunkat: azonnal fejezze be a Kulturkampfot, és a nemzet s meg sem született unokáink boldog jövője érdekében legyen drága visszahívni Kerényi Imrét a csapatok éléről. Különben bajok lesznek. Nem vicc.
Dezertálni
persze nem fogunk, de hamar az „iraki veterán” pszichológiai kórképét fogjuk
felmutatni, ha életünket és vérünket egy értelmetlen háborúban, olyan ügyek
mellett kell ontanunk, amikben nem hiszünk. Annak, akit ez érint, azt üzenjük:
nem hiszünk se Nyirő Józsefben, se Tormay Cécile-ben. De ez utóbbiban aztán végképp
nem.
Wass
Alberttel úgy vagyunk igazából, hogy bár emberileg nem tartjuk feltétlenül
példaképnek, a Farkasverem után egy hétig nehezen ment az alvás. Ha egy
regénynek megírása után majd 100 évvel ilyen hipnotikus ereje van, akkor az
írója tudhat valamit. Lehet, hogy bolond picit, lehet, hogy végletes, de neki
szabad. Mert művész, vagy mi. Szóval bár nem tetszik feltétlenül az a fajta
nacionalizmus, amit ő művelt, írói tehetsége méltatlanul lett elfeledve, s
megérdemli, hogy újra a kánon része legyen. Még ha a kultikus szektárius
Wass-imádat kelt is némi visszatetszést bennünk, igazából simán esztétikai
alapon védhető amit művelt, nem beszélve arról, hogy őt lenácizni kb. olyan
szintű baromság, mint lekommunistázni Hemingwayt.
Nyirővel már
inkább úgy vagyunk, hogy egyfajta két világháború közötti „one hit wonder”-nek
tartjuk. Ha popzenész lett volna, ő az, aki az egy darab nyári slágerével
haknizik. A Krisztusfaragó ember megírása után valójában érthető módon állt be
a „politikai hakniba”, hisz soha nem volt képes felülmúlni önmagát. A
háttércsápolás abban az időben épp Szálasit jelentette, így rácseszett. Az a
fajta tehetség, aki egy alkalommal eléggé ráérzett a dologra, írt egy jó
könyvet, de már karrierje delén elindult a lefelé ívelés. Nyírőnek már jóval
azelőtt vége volt irodalmi szempontból, hogy egyáltalán jelentsen bármit, hogy
ő épp Szálasival turnézik. Szánalmas volt, ártalmatlan, naiv és idióta. Önmaga
árnyéka.Tehát Nyirőt szánjuk picit, és bár túlspilázni (sem alábecsülni) nem
szeretnénk a benáculását, de a hatalmas hype körülötte se politikai se
kulturális oldalról nem volt alátámasztva. Nyirőtől félni, mint antiszemitától
kb. annyira nevetséges, mint őt dicsérni, mint nagy székely írót. Miért kell
ekkora felhajtás egy közepes írónak, aki írt egy jó könyvet anno? Szóval
őszintén ez a Nyirő-ügy sem volt nekünk akkora dolog.
Na de Tormay
Cécile. Most így komolyan. Ezt mégis mire vélje az ember fia? Kiadni Tormay
Cécile-t 2013-ban? Kinek? Minek? Ezennel közlöm: nem vagyok hajlandó olyan sorokért
műveltségem áldozni a Kulturkampfban, mint hogy „A lucskos szél hidegen fordult be a Dunáról a pesti házak közé.” Nem
és nem. Nem vagyok hajlandó kiállni amellett a nő mellett, aki úgy próbált
bevágódni a harmincas évek politikai vezérkarának, hogy Mussolininél is
fasisztábbnak vallotta magát. Amúgy be is jött neki a cucc, hisz mivel gyakorló
leszbikus volt, így perbe is fogták. Harmincas években vagyunk, és bár
Berlinben már varrják át az első transzneműt, azért az ilyen nyílt coming out
nem volt akkor divat. Hála azonban a jó kis politikai kapcsolatoknak, a
Kormányzó Főméltóságú személyesen sikálta el az ügyet, ráadásul az általa
„felszarvazott” férjre varrtak másfél év börtönt, hogy aztán annak elvált
feleségével vonuljanak fel a Mátrába kicsit kipihenni a megpróbáltatásokat. Szép.
Kerényi Generalissimus szerint amúgy a Nemzeti Színház nem a „buzikról fog
szólni”, a Nemzeti Könyvtárra azonban ez már nem vonatkozik, hisz Cécile néni
három grófnővel is kavart. Külön szép, hogy a „bújdosó lakja” most Hotel Ózon
Residence név alatt fut, kapott is bele szobrot a hatalmas írónő. Kérdés, hogy
vajon mikor készítik el Kerényi javaslatára a gróf Ambrózy-Migazzi Lajosnéval
közös szobrukat? A sok büszt meg heroikus portré után lenne pár tippünk egy komplex
Pallavicini Eduardinát és Francesca Orsay-t is tartalmazó négyes kompozícióra
is. (Hiába: Cécile néni hozzánk hasonlóan szerette a mediterrán csajokat…)
Félreértés
ne essék: nem vagyunk homofóbok. Tényleg nem. Pláne a leszbikus témában az
esztétikai érzékünk is kifejezetten fejlett. Csak valahogy a nemzeti-keresztény
vagánykodás, a politikai benyalás, és a tehetségtelenség keveréke sehogy se fér
bele nálunk egy olyan kor irodalmi életének taglalásakor, ahol azért Radnótik
művelik a neoklasszicizmust, Szerb Antalok irogatnak irodalomtörténetet, Rejtő
Jenők képviselik a „ponyvát”, de valahogy rájuk nem terjed ki a Kormányzó
Őfelségének védelmező karja, hogy elsikálja azt a kis „makulát” körülöttük. Kettős
mérce táririmm. A leszbináci ponyvaírónő tehát épp szerencsés pillanatban
távozott el az élők sorából (1937-ben, egy évben a „zsidó” Karinthyval) ahhoz,
hogy ne tudjon fullra úgy benáculni, mint szegény Nyirő aki legalább EGY
könyvet képes volt olyan kínos mondatok nélkül megírni, minthogy „Maradjon fenn könyvemben az, ami velünk
vész el: egy halálra szánt faj legboldogtalanabb nemzedékének a kínja és
becsülete. És lássák meg benne az utánunk jövők, hogy a megpróbáltatások
esztendejében mi sajgott át a némaságra ítélt, elgyötört, vérig alázott magyar
lelkekben.” Zacsit kérek.
Tehát így
nem. Még akkor sem, ha igazából vágjuk, hol kellene nekünk megtalálni
valamifajta mával kapcsolatos üzenetet a Budapesten hömpölygő, jelszavakkal
behülyített népek közt ténfergő magányos Írónő narrációjában. „Halottak napjára készült a város és a
ködben fehér őszirózsákat árultak az utcák szegletén. Bódult, fekete tömeg
sodra vitte magával a virágokat. Ez évben nem marad belőlük a temetőknek.
Magukra tűzdösik az élők azt, ami a halottakat illeti.” Vágjuk, hogy ez egy
metafora. Sőt ilyen allegória. „Temetővirágok,
elmúlások, fehér őszirózsák. Sírvirágos város a nagy, reménytelen ég alatt.”
A kötelező
irodalmak közé felvenni kívánt, és Kerényi által személyesen kiválasztott
könyvben amúgy valóban elég élesen van leírva 1918-1919 magántörténete. Ez a
giccses patetikus szar nagyon fekszik a jobber alvilágban, ahogy Sasvári Sándor
és Beregszászi Olga, meg a Barackdal. De Cécile nénikének (szemben a pusztán az
agysejtekre káros giccsel) van egy másik, sötétebbik oldala, és valahogy sehogy
nem lehet kikerülni az olyan passzusokat még ebben a „Nemzeti Könyvtáras”
könyvben sem, hogy „ „Túl a
Dob utcán a Rombach utca tájékára értem. És a budapesti gettó zsivajogva
nyüzsgött körülöttem. Senki se szabta ki az özönlő zsidóságnak ezt a
városrészét. Elmúltak már azok az idők, mikor Buda és Pest területén nem
hálhatott meg zsidó, nem lehetett saját neve alatt se háza, se üzlete. Ötven év
alatt birtokukba vették, a várost.” Ja. Zsivajgó zsidók
akik ellepik a várost. Amúgy kár volt parázzon a vén nyanyának: a halála után
páran „kezükbe vették a problémát”. Ez tetszik akkor Kerényinek? Ez így kell a
Fidesznek? A nemzeti giccs rehabilitációja a jó kis interwar úri zsidózást is
magában foglalja? Mert Cécile néni gondoskodik a nemzeti giccs és a galíciaihordázás
csodálatos kombójáról: „A
zsidó faj ereje és szerencsétlensége, hogy sohase csodálkozik semmi felett és
nem hisz abban, amit tesz. Képzeletemben ekkor már világosan láttam a termet,
melyben egykor Tisza István; a nagy kormányos nemes alakja küzdött annyi
tomboló viharban, és felrémlettek hirtelen azok is, akik csak az ő holttestén
át juthattak be oda. Tetemrehívásra mentek. Nem tudták és mégis tetemrehívásra
mentek. És szavuk nyomán ki serkent a vér az ország tátongó sebeiből és
kiserkent a megaludt vér a geszti sírboltban is.”
Epic.
Szóval bocsánatot
kérek, de Kulturkampf ide vagy oda, ez a fajvédő Tormay dolog nálam sehogy se
fér bele. Egy tehetségtelen zsidózó giccsőrnél engem semmi sem vesz rá, hogy
felmelegítsem az emlékezetem akkor sem, ha valóban„lerántja a leplet”
Károlyiról, akit meg a ballerok hájpolnak.
Amúgy a saját
földjeit a banki elidegenítést követően elosztogató, a feleségét de facto
kurvaként futtató Károlyiról nem azzal fogom lerántani a leplet ha leírom, hogy
„ „A rabbinusok fiának: Karl
Marxnak, eredeti nevén: Mardochajnak kommunista kiáltványa pedig a zsidó
világuralom programja. Ha megvalósul, elpusztul Magyarország és utána az
emberiség kultúrája.” Ezután pedig, hogy „Egyelőre Károlyi az ideiglenes
hadügyminiszter, de látni való, hogy mögötte a szociáldemokrata Böhm Vilmos, a
kis zsidó villanyszerelő áll, aki nem rég a vezetékeket és az írógépeket
javítgatta a minisztériumban.” Károlyi akkor is egy féreg lett volna, ha
fajtisztább egy hannoveri vizslánál.
Szóval ez azért nem a
HVG Gerlóczyjának a parája. Ez most nem a szokásos ballib hiszti. Tormay Cécile
egy antiszemita tehetségtelen ponyvaszerző giccsőr volt. Közepesnek is gyenge,
ahogy amúgy Szerb Antal is ezt szépen érzékelteti nekrológjában, amit 1937-ben
írt róla. Tormay lapjában kezdte karrierjét a katolikus, ám zsidó származású, s
ezért később legyilkolt Etalon. De minden jobbos troll szellemi példaképe, az
Ostrom alatt éhenhalt Szabó Dezső csodaszépen küldte el már 1923-ban Cecile
nénit: „…Ön, akinek annyi fogalma sincs és nem is
lehet a magyar lélekről, mint nekem a hottentotta nőegyletek mai financiális
viszonyáról.” Amúgy kb. ez
Kerényiről is elmondható.
A most a Nemzeti
Könyvtárba rakott írása a nyanyának meg szimplán szar. Elég történelmi tény áll
rendelkezésre ahhoz, hogy Károlyit ne kelljen a zsidók bábjaként mozgatott
idiótaként ábrázolni, valamint egyéb iránt zsidó gyökereitől már rég elszakadt,
és evangélikusként felnevelt ateista Marxot „lezsidózni”. Ezen az egész Európai
közbeszéd kb. 50 éve túl van, és nem sokat lehet hozzátenni egy olyan
diskurzushoz, ami már az elején gáz volt. Faj meg minden. Károlyi nem lesz jobb
arc, de Horthy sem. Tormay meg nem lesz jobb a megyei liga másodosztályának kispadon ülő cserejátékosánál. Tormay-t kiadva Radnóti sem értelmeződik át, s
nem lesz se kevésbé katolikus, se rosszabb költő, akárhogy tolják szegényt
balra holtában. Szerb Antal vagy Böhm Vilmos, Kun Béla vagy John Lukács sem
lesznek kevésbé „zsidók.” Ezen felfogás szerint akkor jön majd a „jó zsidó
versus rossz zsidó” válogatás? Az szép lenne.
De mi a célja a kultúrpolitikai vezetésnek, és Kerényinek azzal, ha kiad egy olyan könyvet, ami giccses szívfacsarással kombózza a harmincas évek később eluralkodó legbrutálisabb gondolatait? Mire megyünk Tormay következtetéseivel? Semmire. Arra, hogy egy idő után ott vagyunk, mint az amerikai hadsereg Irakban. Lövünk, a nem tudni kire, és védjük a nem tudjuk mit, miközben évszázados sebeket tépünk fel puszta foggal. Rohadtul nem kéne ezt csinálni. Pláne nem kéne a nemzeti, polgári irodalmi és művészeti kánont egy olyan elátkozott mágusra bízni, aki a Nemzeti Giccs átkát hordozva képes bármit, festményt, alkotmányt, irodalmi művet, színházat, egyhetes, romlott, szalmonellás habrolóvá változtatni. Tormay Cécilért meg mindenkitől bocs, a zsidóktól, de még a balosoktól is. Főleg azonban azoktól a kevésbé kritikus jobbosoktól kell elnézést kérni Kerényi nevében, akik most azt próbálják kitalálni, miért jó nekik szar könyveket újraolvasni. Nekik üzenném: nem jó. Jó könyveket újraolvasni azonban annál inkább. A Kulturkampfról pedig azt mondanám:
Update:
Nyirő Józsefnél egyrészt elfeledkeztünk az Uz Bencéről, másrészt rögtönzött szerkesztőségi ülésünkön kollégáink meggyőztek arról, hogy messze nem beszélhetünk úgy róla, mint egykötetes szerzőről. Nyirő Tamási és Benedek mellett a nagy erdélyi hármas tagja. Mea culpa!
De mi a célja a kultúrpolitikai vezetésnek, és Kerényinek azzal, ha kiad egy olyan könyvet, ami giccses szívfacsarással kombózza a harmincas évek később eluralkodó legbrutálisabb gondolatait? Mire megyünk Tormay következtetéseivel? Semmire. Arra, hogy egy idő után ott vagyunk, mint az amerikai hadsereg Irakban. Lövünk, a nem tudni kire, és védjük a nem tudjuk mit, miközben évszázados sebeket tépünk fel puszta foggal. Rohadtul nem kéne ezt csinálni. Pláne nem kéne a nemzeti, polgári irodalmi és művészeti kánont egy olyan elátkozott mágusra bízni, aki a Nemzeti Giccs átkát hordozva képes bármit, festményt, alkotmányt, irodalmi művet, színházat, egyhetes, romlott, szalmonellás habrolóvá változtatni. Tormay Cécilért meg mindenkitől bocs, a zsidóktól, de még a balosoktól is. Főleg azonban azoktól a kevésbé kritikus jobbosoktól kell elnézést kérni Kerényi nevében, akik most azt próbálják kitalálni, miért jó nekik szar könyveket újraolvasni. Nekik üzenném: nem jó. Jó könyveket újraolvasni azonban annál inkább. A Kulturkampfról pedig azt mondanám:
Update:
Nyirő Józsefnél egyrészt elfeledkeztünk az Uz Bencéről, másrészt rögtönzött szerkesztőségi ülésünkön kollégáink meggyőztek arról, hogy messze nem beszélhetünk úgy róla, mint egykötetes szerzőről. Nyirő Tamási és Benedek mellett a nagy erdélyi hármas tagja. Mea culpa!