A sármellékiek mindig is tudtak
valamit…
Gyuriferi regnálása alatt mindig kis megnyugvással figyeltem a
Sármellék-London, meg a Sármellék-Hamburg járatokat, hogy még egy ilyen
(valljuk be, nevében is jelentéktelennek tűnő) kis település is része Európa turisztikai
vérkeringésének. És nem kevésbé volt hízelgő csak maga a tudat, hogy a
sármelléki polgár meló után elugorhat Rigába csaliért meg damilért. A MALÉV
akkori menedzselésén jól látszott, hogy Fecóéknak szívügye a légiközlekedés, a
Belvárosba is azért akartak kormányzati negyedet csinálni a Nyugatiból, hogy a
helikopterek a főváros szívéig hatolhassanak. Még mozgássérült parkoló is épült
volna, hogy a Kókakának, és más jóérzésű embereknek legyen hol parkolni a
helikoptert, ha az SZTK-ba viszik a béna nagyit. Mindez sajnos kudarcba
fulladt. A Fidesz persze tett néhány
kétségbeesett lépést a légitársaság megmentésére, de végül csak egy új névre
futotta. Az ígéretesnek, és jellemzően narancsízűnek mutatkozó Sólyom Hungarian
Airways június13-ai bejegyzése még csak része annak a Vágó József által
fölvázolt látomásnak, amely szerint kezdetben csak néhány, később viszont annál
számosabb piros-fehér-zöld színezetű gép fog megcsillanni fejünk felett a
napfényben. A vállalkozásnak azonban nemvárt buktatói is lehetnek, ahogy az egy
éppen zajló dunakeszi példából is kitűnik. A repülés legnagyobb magyarországi
ellenségei ugyanis… A FOCISTÁK!
Történt ugyanis, hogy Dunakeszi
pályázatot nyert sportcsarnok építésére. Örültek is, nem is a dunakesziek, hogy
most akkor mindenkinek tesizni kell járni, vagy építenének inkább járdát, vagy
költenék lélegeztető-gépre, új kocsmára, stb. Mindenkinek volt egy jó ötlete.
De mivel az unió erre adta a pénzt, és már a felcsútiaknak is van, hát
belenyugodtak. Azon tanakodtak épp, hová is kellene építeni, mikor szárnyra
kelt a hír egy önkormányzattól kikerült okmányról, amely szerint az UTE 10 (!)
focipályával körbe akarja építeni az ő jó kis sportcsarnokukat, és ebből csak
egyet engedne a dunakeszieknek használni. Azt meg már végképp értetlenül
olvasták, hogy mindezt véletlenül a nemrégiben (véletlenül) használatból
(véletlenül) kivont Dunakeszi Reptér helyére tervezik. Hiába kérdezték azonban,
hogy most ez miafasz tulajdonképpen, az Önkormányzat nem nyilatkozik, a Sipos
Dávid, a polgármesteri hivatal kabinetvezetője (SIC!) ugyanis rendre
visszadobta a lehetséges magyarázatokat. Dióssi Csaba, a polgármester, azzal érvelt
volna, hogy az utóbbi időben gerincbántalmaiból kifolyólag olyan merev a nyaka,
hogy nem vette észre a repülőket az égen, így nem vonhatott egyértelmű
párhuzamot a gépek és a terület között. Az Erdész Zoltán alpolgármester
indoklása is megbukott, hogy egy Besenyő „Labdakergető” István nevű
szaktanácsadó tanulmányából indultak ki, miszerint Vitorlázórepülő…
Nóóórmááális? Maradt hát a Botka Gábor indoka, hogy kommunista vakondok
fészkelték be magukat a területre, de a 10 focipálya ezzel mégsem volt indokolható.
A Dunakeszi Repülőtér mellesleg
nem mondható múlt nélküli létesítménynek. A 2x2 néha öt című film egyes
részleteit itt forgatták például. De itt tevékenykedett az IDŐSEBB Rubik Ernő,
Kossuth-díjas repülőgép-tervező mérnökünk, számtalan magyar fejlesztésű gép
megálmodója, amelyek közül sok keringett Dunakeszi közelében. A teljes
egészében önrészből beindított repülőgépgyártásból különben jellemzően
kikommunizálták az öreg Rubikot. Mindegy is, mert most meg az egész repteret elújpestezik.
Nem képeznek többé pilótákat sem. Képeznek helyette sok focistát, akik mint
tudjuk, a magyar élsport sisakdíszei. Az újpestiek is vélhetően azért indultak
be, mert a fradisták szemet vetettek a Liszt Ferenc repülőtérre, ahol legalább
50 utánpótlás-focipálya elférne, a Sólymot meg már könnyű lenne Sasra
keresztelni utólag.